Onze praktijk Mijn Portaal Ik heb spoed

(Herhaal)recept

Hoe kan ik een herhaalrecept aanvragen?
Heb je medicijnen die je langdurig gebruikt en die eerder door de huisarts zijn voorgeschreven? Bestel dan je herhaalmedicatie via onze receptenlijn, 0416 332 331 en maak vervolgens keuze 2. Zo kun je herhaalrecepten aanvragen op een moment dat het jou uitkomt en ben je niet afhankelijk van openingstijden van de praktijk. Vervolgens wordt in onze praktijk jouw medicatieaanvraag in behandeling genomen en doorgezet naar de apotheek. Je kunt jouw herhaalrecept na 2 werkdagen ophalen bij de apotheek. Lukt het niet om een herhaalrecept via de receptenlijn aan te vragen of wil je medicatie gaan gebruiken die je al langer dan 1 jaar niet gebruikt? Bel dan met de doktersassistente via 0416 332 331.

Is het medicijn voorgeschreven door de specialist in het ziekenhuis en ben je daar nog onder behandeling? Bestel dan je herhaalmedicatie via de poli.
Kan de huisarts een bepaald merk van medicijnen voorschrijven?
In Nederland moet de huisarts een geneesmiddel merkloos voorschrijven. Dit heet een generiek middel. De zorgverzekeraar en jouw apotheek bepalen dan welk merk je krijgt. Als je een bepaald merk wilt hebben, kun je dit met de apotheek bespreken of met jouw zorgverzekeraar uitzoeken. Soms moet je dan zelf betalen voor een merk. Als je het hier niet mee eens bent, kun je een klacht indienen bij jouw zorgverzekeraar.

Als je lichamelijk klachten hebt waarvan je denkt, dat ze door toedoen van een bepaald merk geneesmiddel zijn ontstaan, is het goed dit bespreekbaar te maken. De criteria voor medische noodzaak zijn strikt omschreven door jouw zorgverzekeraar. Beter kun je contact opnemen met jouw apotheek en zorgverzekeraar om te zien welk ander merk je mogelijk kunt gaan gebruiken. Indien er sprake is van dusdanige klachten veroorzaakt door het geneesmiddel zelf, zal er een ander geneesmiddel voorgeschreven moeten worden en niet een ander merk.